Kolejny rok szkolny i kolejne możliwości z Laboratoriami Przyszłości, które umożliwiają nam nieustannie rozwój i kreatywną edukację.
To już drugi rok z odpowiednim wykorzystaniem sprzętu pozyskanego z projektu. Niezmiennym powodzeniem cieszy się u nas telewizor edukacyjny z dotykowym ekranem. Korzysta się z niego podczas opracowywania zagadnień z różnych przedmiotów szkolnych – ścisłych, humanistycznych, a nawet artystycznych. To doskonały sposób na zainteresowanie uczniów tematem zajęć, łatwiejsze przyswajanie wiedzy i jej efektywniejsze utrwalanie.
Używając telewizora i tabletów, które mają dostęp do wielu zasobów edukacyjnych, powtarza się materiał wykorzystując ćwiczenia i quizy multimedialne w aplikacji Kahoot.
Możliwość korzystania z różnego rodzaju aplikacji i platform wspiera prowadzenie zajęć nie tylko tych obowiązkowych, ale również pozalekcyjnych tj. zajęć w świetlicy, zajęć terapii pedagogicznej, czy logopedii…
Telewizor edukacyjny służy również podczas konkursów i szkolnych uroczystości.
W ramach realizowanego projektu, uczniowie systematycznie korzystają z zajęć robotyki. Zestawy klocków Lego WeDo2.0 dają wiele możliwości, wspaniale rozwijają orientację przestrzenną, uczą planowania i współpracy w grupie.
Zabawa w programowanie z Genibotami… Ułożony przy pomocy kart do kodowania program pozwala wprowadzić robota w ruch i sprawić, żeby wykonywał wybraną sekwencję poleceń. Dzięki temu dzieci mają możliwość poznania podstawowych konstrukcji programistycznych… W trakcie kolejnych zajęć młodsi uczniowie poznawali bliżej drukarkę 3D oraz technologię przestrzennego wydruku w 3D.
Natomiast starsi uczniowie projektowali różne gadżety, np. skrzaty, gwiazdy, choinki, które później drukowali i wykorzystywali jako ozdoby choinkowe. Uczniowie klasy V poszerzyli swoje kompetencje techniczne biorąc udział w zajęciach technicznych z obsługi stacji lutowniczej. Poznali stację na gorące powietrze oraz lutownicę kolbową.
W II półroczu odbyły się kolejne zajęcia z wykorzystaniem zakupionego sprzętu w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Właściwie powszechne stało się już używanie telewizorów edukacyjnych na obowiązkowych i dodatkowych lekcjach. Dzięki nim lekcje sporo zyskały na swojej różnorodności, są bardziej dynamiczne i atrakcyjniejsze. Poza standardowym zapisywaniem informacji, można w szybki sposób włączyć do tematu lekcji film czy pokazać zdjęcia.
Wspaniałą i atrakcyjną formą nauki są ćwiczenia interaktywne utrwalające materiał lub sprawdzające, na ile materiał został przyswojony.
Na zajęciach dodatkowych z terapii pedagogicznej, logopedii czy na zajęciach świetlicowych uczniowie chętnie korzystają z zaproponowanych portali, gier edukacyjnych, quizów, czy krzyżówek… Przy okazji stałe rozwijają swoje umiejętności informatyczne i kompetencje cyfrowe – niezbędne w dzisiejszym świecie.
W II półroczu telewizor edukacyjny ponownie znalazł zastosowanie podczas szkolnych uroczystości i wydarzeń. Dzięki niemu można było obejrzeć ciekawe, wesołe prezentacje multimedialne przygotowane dla Pań Nauczycielek odchodzących na emeryturę oraz uczniów opuszczających mury naszej szkoły.
Telewizor posłużył także zaproszonym do naszej szkoły gościom. Zarówno Pani pielęgniarka jak i Pani dietetyk wsparły swoje prelekcje, dotyczące tematów prowadzenia zdrowego trybu życia i zdrowych nawyków żywieniowych, dodatkowymi ciekawostkami …
Telewizor został wykorzystany także na Szkolnym Dniu Projektowym. Uczniowie każdej klasy dali popis zumby 🙂
Drukarka 3D jako narzędzie służące do nauki jak i zabawy pozwoliło uczniom nabyć kolejne umiejętności. Dzięki technologii druku 3D uczniowie mają możliwość udziału w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a sami nauczyciele, otwarci na nowe sposoby przekazywania wiedzy, mają skuteczne sposoby na urozmaicenie zajęć.
W ramach innowacji pedagogicznej pt. „Breloczki, czyli figury geometryczne z drukiem 3D” uczniowie klasy V projektowali breloczki w programie Tinkercad , a następnie je drukowali.
14.03 – na dzień liczby Pi – została zaprojektowana i wydrukowana zawieszka
10 kwietnia dla trzecioklasistów biorących udział w Ogólnopolskim Turnieju Rummikub powstała kolejna zawieszka
Następna ciekawa lekcja – składanie robotów z wydrukowanych na drukarce 3D elementów
A oto inne zabawne przedmioty powstałe z ruchomych elementów z drukarki 3D…
Niespodzianka na zakończenie roku szkolnego dla absolwentów naszej szkoły
Nadal trwają zajęcia robotyki z zestawami klocków LEGO WeDo 2.0. Uczniowie klasy I zamieniają się w młodych konstruktorów i programistów. Podzieleni na grupy budują modele łazików, żab, dinozaurów, kwiatów, a następnie tworzą programy, które poruszają modele. Zestawy tych klocków lego pozwoliły ożywić utworzone modele i wprowadzić uczniów w interesujący świat robotyki oraz programowania poprzez zabawę.
Na lekcji techniki kolejni uczniowie zdobywali nowe umiejętności związane ze stacją lutowniczą. Poznali zasady BHP przy posugiwaniu się urządzenimi, które mogą być gorące. Poznali budowę i zasadę działania stacji lutowiczej, aż wreszcie doświadczyli trudnej sztuki łączenia metali za pomocą lutowania.
Tak nam minął kolejny rok z nowoczesnym sprzętem. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności.




